کیفیت آب و نقش آن در تاثیر آفت کش‌ها
نوشته شده توسط : ادمین

کیفیت آب و نقش آن در تاثیر آفت کش‌ها

 

سمپاشی بید

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره راهکار‌های افزایش کیفیت آب و اثر بخشی بهتر سمپاشی توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره کیفیت آب و نقش آن در تاثیر آفت کش ها، گفت: فاکتور‌های متعددی در تاثیر گذاری سموم و سمپاشی‌ها علیه عوامل خسارتزای گیاهی در مزارع و باغات نقش دارند که می‌توان به دوز مناسب و فرمولاسیون سم، زمان مناسب سمپاشی، فنولوژی گیاه و مرحله حساس بیولوژی عامل خسارتزا، درجه حرارت و شرایط اقلیمی هنگام سمپاشی، نوع سمپاش، تکنیک و نحوه سمپاشی، نوع نازل مورد استفاده اشاره کرد.

 

او افزود: یکی از موارد بسیار مهم و تاثیر گذار کیفیت آب مورد استفاده در سمپاشی است که در برخی از موارد اثربخشی سموم و سمپاشی انجام شده را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد و علیرغم صرف وقت، هزینه‌های فراوان تاثیر قابل قبولی روی عوامل خسارتزا مشاهده نمی‌شود.

 

زاغی گفت: اسیدیته آب یکی از عوامل کاهنده کیفیت افت کش هاست و PH مناسب آب سمپاشی بین ۴ تا ۶ است و هرچه PH آب بالاتر باشد، تجزیه در آفت کش‌ها بیشتر است.

 

او با اشاره به اینکه استفاده از آب تمیز و قرار دادن فیلتر در مخزن سمپاشی در فرایند سمپاشی آفت کش‌ها از نکات مهم در افزایش تاثیر آفت کش است، افزود: بافر‌ها یکی از عوامل باقی ماندن اثر آفت کش‌ها است، این ترکیبات شیمیایی که خاصیت اسیدی دارند باعث پیشگیری از شکسته شدن افت کش‌ها می‌شوند.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه سختی آب یکی دیگر از عوامل کاهنده کیفیت آفت کش ها است، گفت: سختی بی کربناتی و غیر کربناتی و کدری از سختی‌های آب است.

 

او در باره اقداماتی که می‌توان برای اصلاح شرایط و کیفیت آب سمپاشی انجام داد، افزود: ذرات معلق در آب را باید با روش رسوب گذاری و یا صاف کردن استفاده کرد.

 

زاغی گفت: افزودنی‌هایی که موجب افزایش کارایی آفت کش‌ها می‌شوند شامل، خیس کننده‌ها و پخش کننده ها، نفوذ دهنده ها، چسباننده ها، تدام بخش‌ها م مرطوب کننده و افزودنی‌هایی که سبب بهبود و سهولت کاربرد آفت کش‌ها مشوند، شامل، اسیدی کننده ها، بافری کننده ها، اصلاح کننده‌های سخت اب، عوامل ضد کف هستند.

 

او در پایان در مورد راهکار‌های پیشنهادی برای افزایش کیفیت آب مورد استفاده و اثر بخشی بهتر سمپاشی انجام شده، گفت: کسب اطلاعات آب منطقه، استفاده و ذخیره سازی آب باران به دلیل داشتن مناسبترین PH، استفاده از آب‌های نرم با PH کمی اسیدی، استفاده از همه محلول آفت کش در تانک، عدم استفاده از آب‌های کدر و با حرارت بالا و بکارگیری توصیه‌های روی برچسب آفت کش‌ها و. از راهکار‌های افزایش کیفیت آب مورد استفاده و اثر بخشی بهتر سمپاشی انجام شده، هستند.

 





:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 آبان 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: